allt på en gång en liten stund

Jag var med om en av mina mest överväldigande upplevelser idag. Och jag var bara där av ren slump. När jag trettio minuter senare gick där ifrån var ögonen mina blanka, inte långt från tårar. Men inte var jag ledsen. Mest överväldigad av att känslor i sådan väldig kontrast hade sköljt över mig på sådan kort tid, samtidigt. Orsaken var: religion. Något så laddat, något så vackert. Något som kan frambringa hat hos vissa, men samtidigt så mycket mycket kärlek hos många andra. Och på den här korta stunden, denna söndag, fick jag se båda delar. Till en början upprymd av hur fint det är och av att se två skilda religioner mötas i total respekt och vänskap, för att sedan se mötet med de föraktfulla, dömmande och respektlösa. Spottandes ut sin rädsla. Ja, det är ett laddat ämne, religion. Jag säger inte att man måste köpa och gå med på någonting, men det är fan (ursäkta) så onödigt med all denna förakt. Särskilt när man sedan gör påhopp på fel person, någon oskyldig. Jag ser det allt för ofta, och inte bara när det gäller det här. Döm aldrig innan du själv vet vad du talar om, och tänk efter vem du talar till. Tyck vad du vill, men gör det på rätt sätt. Så nu har jag fått det ur mig, vill inte vara mer tjatkärring än så och avslutar med ett fett RESPEKT.

Kommentarer
Postat av: johanna

fint inlägg. och jag älskar att du uppdaterat bloggen sent på natten flera gånger i rad!!! mycket filosofiskt av dig! det ger en mer äkta känsla, he he.

2010-11-22 @ 18:15:48
URL: http://plattityd.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Det här får du berätta mer om när vi ses =)

2010-11-22 @ 18:22:32
URL: http://pousettefalk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0